Prema odluci Generalne skupštine Ujedinjenih naroda, 2. aprila obilježava se Svjetski dan svjesnosti o autizmu sa ciljem podizanja svijesti i unapređenja razumijevanja, prihvatanja i inkluzije osoba s autizmom u društvu. Svaka osoba s autizmom je jedinstvena i ima svoje specifične karakteristike i potrebe. Razumijevanje autizma ključno je za pružanje podrške i stvaranje inkluzivnog društva. Sposobnosti i potrebe osoba sa autizmom variraju i mogu se mijenjati tokom vremena. Neki ljudi sa autizmom imaju izvanredne talente i sposobnosti, dok drugi mogu imati poteškoća u komunikaciji ili u procesuiranju senzornih podražaja. Neki mogu živjeti nezavisno, dok drugi imaju ozbiljne invaliditete i zahtjevaju doživotnu njegu i podršku.
Autizam je bio-neurološki razvojni poremećaj koji se obično pojavljuje prije treće godine života. Pogađa normalan razvoj mozga u oblastima socijalne interakcije, komunikacijskih vještina i kognitivnih funkcija. Autizam često utiče na obrazovne i radne mogućnosti. Stavovi društva i nivo podrške koju pružaju lokalne, entitetske i državne vlasti važni su faktori koji određuju kvalitet života osoba sa autizmom.
Procjenjuje se da širom svijeta 1 od 100 djece ima autizam (Svjetska zdravstvena organizacija). Neke studije, međutim, prijavile su znatno veće brojke (1 od 36). Širok spektar intervencija, od ranog detinjstva pa tokom cijelog života, može optimizovati razvoj, zdravlje, blagostanje i kvalitet života osoba sa autizmom. Važno je da, nakon što je autizam dijagnostikovan, djeca, mladi i odrasli sa autizmom i njihovi roditelji/staratelji i njegovatelji dobiju relevantne informacije, usluge, uputstva i praktičnu podršku, u skladu sa njihovim individualnim i promjenljivim potrebama. Saradnja između zdravstvenog sektora i drugih sektora, posebno obrazovanja, zapošljavanja i socijalne zaštite, je jako važna. Intervencije za osobe sa autizmom i drugim razvojnim poremećajima treba da budu dizajnirane i sprovedene uz učešće osoba koje žive sa tim stanjima. Njega treba da bude praćena akcijama na nivou zajednice i društva radi veće pristupačnosti, inkluzivnosti i podrške.
Osobe sa autizmom često su predmet stigme i diskriminacije, uključujući nepravedno uskraćivanje zdravstvene zaštite, obrazovanja i mogućnosti za angažovanje i učešće u svojim zajednicama. Stoga je važno raditi na stvaranju inkluzivnog društva u kojem su osobe s autizmom prihvaćene i u kojem imaju priliku ostvariti svoje potencijale. Podrška osobama s autizmom može uključivati prilagođavanje okoline, razumijevanje individualnih potreba, osiguranje strukturiranih rutina i pružanje podrške u razvoju socijalnih vještina.

Značajne činjenice o autizmu
- Dječaci su gotovo 5 puta češće dijagnosticirani s autizmom nego djevojčice;
- Autizam ne poznaje granice – pogađa sve nacionalnosti, rase, religije i spolove;
- Rana dijagnoza i intervencija su ključne za poboljšanje životnih ishoda djece s autizmom;
- Autizam je najbrže rastući razvojni poremećaj;
- Oko 40% djece s autizmom ne govori;
- Autizam je stanje koje traje cijeli život, ali uz specijalizovane, individualizovane usluge i prilike za podržanu inkluziju, osobe s autizmom mogu učiti i razvijati nove vještine;
- Hiperleksija (sindrom koji se karakteriše izuzetnom sposobnošću djeteta da čita, često prije nego što napuni pet godina, bez prethodnog formalnog učenja čitanja), često prati poremećaj iz spektra autizma;
- Osobe sa poremećajem iz spektra autizma mogu biti veoma kreativne i lako pronaći strast i talenat za muziku, pozorište, umjetnost, ples i pjevanje;
- Mnoge osobe sa poremećajem iz spektra autizma uspješno žive i rade i doprinose dobrobiti drugih u svojim lokalnim zajednicama. Zato je jako važno da se odgovarajuće usluge pružaju tokom obrazovnih godina djeteta.
Ne samo kroz obilježavanje ovog dana, nego svojim kontinuiranim djelovanjem u zajednicama gdje živimo, možemo raditi na stvaranju boljeg okruženja za sve svoje članove bez obzira na njihove individualne karakteristike i sposobnosti. Uključivanjem, razumijevanjem i zajedničkim djelovanjem možemo obezbjediti da djeca, mladi i odrasli sa autizmom imaju pristup obrazovanju, zapošljavanju i društvenim aktivnostima koje zaslužuju.