Back

Pričamo o mentalnom zdravlju djece i mladih – intervju

Mentalno zdravlje uključuje emocionalno, psihološko i socijalno blagostanje, a ne samo odsustvo bolesti. Mentalno zdravlje nam omogućava da se nosimo sa stresom, da ostvarimo svoje potencijale i da doprinesemo zajednici. Baš kao i fizičko zdravlje, mentalno zdravlje je važan dio ukupnog zdravlja i blagostanja.

O značaju mentalnog zdravlja kod djece i mladih razgovarali smo sa gđom Miroslava Marjanović, integrativnom psihoterapeutkinjom za djecu i mlade, sa iskustvom od preko 20 godina u radu sa mladima. Intervju čitajte u tekstu u nastavku.

Kada pričamo o mentalnog zdravlja djece i mladih, da li se čini da je to još uvijek tabu tema ili se budi svijest o značaju očuvanja mentalnog zdravlja?

Tema mentalnog zdravlja djece i mladih postepeno prestaje biti tabu tema, ali situacija i dalje zavisi od društvenog, kulturnog i ekonomskog konteksta. Sve više se prepoznaje značaj očuvanja mentalnog zdravlja, ali stigma, nedostatak edukacije i pristup resursima i dalje predstavljaju izazov. Pozitivni pomaci koje možemo primijetiti su nastali nakon COVID-19 pandemije, koja je dodatno je osvijetlila važnost mentalnog zdravlja, jer su mnogi mladi bili suočeni sa izolacijom, stresom i nesigurnošću. Mladi su sami krenuli da koriste društvene mreže za dijeljenje svojih iskustava, čime se doprinosi normalizaciji razgovora o mentalnom zdravlju. A sa druge strane škole, mediji, pa i porodice počinju da otvaraju prostor za razgovor o mentalnom zdravlju.

U čemu se ogleda najveći značaj očuvanja mentalnog zdravlja kod djece i mladih? Kako da sačuvamo mentalno zdravlje djece i mladih u vremenu sa puno izazova koji se stavljaju pred njih?  

Mentalno zdravlje djece i mladih predstavlja osnovu za njihov zdrav emocionalni, socijalni i kognitivni razvoj. Njegovo očuvanje je ključno jer se odražava na sve aspekte života. Mentalno zdravlje pomaže djeci da razviju samopouzdanje, otpornost na stres i sposobnost rješavanja problema, što ih priprema za suočavanje sa izazovima odraslog života. Djeca sa stabilnim mentalnim zdravljem imaju bolju koncentraciju, motivaciju i emocionalnu stabilnost, što doprinosi njihovom uspjehu u učenju. Takođe, ukoliko su emocionalno stabilni i samopouzdani, lakše razvijaju kvalitetne odnose sa porodicom, prijateljima i zajednicom. Rano očuvanje mentalnog zdravlja smanjuje rizik od razvoja ozbiljnih mentalnih poremećaja, poput depresije, anksioznosti i problema u ponašanju, kasnije u životu.

S obzirom na savremene izazove poput tehnološkog pritiska, akademskog stresa, socioekonomskih nejednakosti, vršnjačkog nasilja i globalnih kriza, očuvanje mentalnog zdravlja zahtjeva sveobuhvatan pristup i zajednički napor porodice, škole, zajednice i šireg društva. Djeci je potrebna podrška u obliku otvorenog dijaloga, emocionalne sigurnosti i dostupnosti resursa. Ključno je pomoći im da izgrade emocionalnu otpornost kako bi se mogli suočiti s izazovima savremenog svijeta i razviti u zdrave, zadovoljne odrasle osobe.

Šta sve, odnosno koji faktori, utječu na mentalno zdravlje kod djece i mladih?

Mentalno zdravlje djece i mladih pod uticajem je različitih faktora koji mogu biti individualni, porodični i društveni. Ti faktori mogu djelovati pozitivno (zaštitni faktori) ili negativno (rizični faktori) na njihovo emocionalno, socijalno i psihološko blagostanje.

Indiviualni faktori se odnose na lične osobine, sposobnosti i iskustva svakog djeteta ili mladog čovjeka. Tu spadaju, genetske predispozicije za mentalne poremećaje, poput depresije ili anksioznosti, kao i neurobiološke osobine koje mogu uticati na mentalno zdravlje. Zatim fizičko zdravlje, hronične bolesti, hormonalne promjene ili invaliditet mogu uticati na mentalno stanje. Takođe, samopouzdanje i pozitivna slika o sebi doprinosi boljem mentalnom zdravlju, dok nisko samopouzdanje može povećati ranjivost.

Dalje imamo porodične faktore kao što su stabilno i podržavajuće porodično okruženje, koje doprinosi očuvanju mentalnog zdravlja. Suprotno tome, sukobi, zanemarivanje ili nasilje u porodici povećavaju rizik od problema. Takođe, stilovi roditeljstva su isto jedan od faktora. Roditelji koji pokazuju toplinu, razumijevanje i pružaju podršku pomažu djeci da razviju emocionalnu otpornost. Autoritarni ili previše permisivni roditeljski stilovi mogu negativno uticati. Zatim finansijske poteškoće u porodici, gubitak roditelja, razvod ili druge traume u porodici mogu imati dubok uticaj na mentalno zdravlje.

I društveni faktori i okruženje značajno oblikuju mentalno zdravlje djece i mladih. Oni uključuju vršnjačke odnose, prijateljstva i podršku vršnjaka, koji imaju pozitivan uticaj, dok vršnjačko nasilje, isključenost ili izolacija povećavaju rizik od emocionalnih problema. Takođe školsko okruženje, gdje sigurna i inkluzivna škola, koja pruža podršku djeci, pozitivno utiče na njihovo mentalno zdravlje. Suprotno tome, pritisak zbog uspjeha, diskriminacija ili nasilje su štetni faktori. I na kraju društvene mreže, koje mogu pružiti osjećaj povezanosti, ali isto tako mogu biti razlog isključivanja i instument maltretiranja.

Kako „vratiti“ narušeno mentalno zdravlje kod djece i mladih? Šta mogu uraditi sama djeca i mladi, a šta njihovi najbliži i okolina?

Vraćanje narušenog mentalnog zdravlja kod djece i mladih zahtjeva svaobuhvatan pristup koji uključuje djecu i mlade, njihove porodice, školu, zajednicu i stručnjake. Proces oporavka je individualan i zavisi od uzroka i intenziteta problema, ali postoje opšte smjernice koje mogu pomoći. Djeca i mladi mogu sami sebi pomoći tako što će naučiti prepoznati i izraziti svoja osjećanja kroz razgovor sa bliskim osobama, prijateljima ili stručnjacima. Zatim razvijati zdrave životne navike kao što su: fizička aktivnost, održavanje redovnog rasporeda spavanja za obnavljanje energije i stabilizaciju raspoloženja, pravilna ishrana, sa dosta voća, povrća i proteina, bez energetskih pića i velike količine šećera i soli, ograničeno vrijeme na društvenim mrežama i učenje tehnika upravljanja stresom.

Roditelji i bliske osobe mogu pomoći stvaranjem sigurnog i podržavajućeg okruženja gdje se otvoreno komunicira sa djecom i mladima, o svemu što se dešava bez osuđivanja. Roditelji bi trebalo da pokazuju ljubav, prihvatanje i podršku, čak i kada dijete prolazi kroz teškoće. Zatim jako je važno obratiti pažnju na promjene u ponašanju, raspoloženju ili rutini, kao što su povlačenje, gubitak interesa za aktivnosti ili nagle emocionalne reakcije i odmah reagovati ako se tako nešto primjeti. Važno je provoditi kvalitetno vrijeme sa djecom, interesovati se za njihove aktivnosti i pružiti osjećaj sigurnosti. Usmjeravati ih na aktivnosti koje podstiču njihov razvoj i emocionalno blagostanje. Takođe, postavljanje zdravih granica tokom dječjeg razvoja je izuzetno važno. I naravno kada su problemi izraženiji, obratiti se stručnjaku – psihologu, psihoterapeutu ili pedijatru – kako bi se pružila profesionalna podrška.

Djeca i mladi se mogu obratiti se odraslima kojima vjeruju – roditeljima, drugim bliskim osobama, nastavnicima ili školskim psiholozima/pedagozima – kada osjete da ne mogu sami da riješe problem.

Komentar

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.