Back

Podržite djecu da nađu svoju poruku – Pričamo o dječijoj participaciji

Šta je dječija participacija i zašto je bitna?

Participacija se odnosi na priliku za izražavanje stava, utjecaj na donošenje odluka i postizanje promjena. Dječija participacija je informirano i dobrovoljno sudjelovanje sve djece, uključujući najmarginaliziraniju i djecu različite dobi i sposobnosti, u bilo kojem pitanju koje se tiče njih direktno ili indirektno. Dječija participacija je način rada i osnovni princip koji se prožima kroz sve programe i odvija se u svim oblastima – od porodice do vlade, od lokalnih do međunarodnih nivoa.

Participacija predstavlja jedan od najznačajnijih agenasa razvoja djeteta i društva. Činjenica da dijete ima mogućnost od svoje najranije dobi da participira, da aktivno sudjeluje u porodici, školi, društvu i zajednici, značajno doprinosi razvoju dječijih kapaciteta, samopouzdanja, socioemocionalnih kompetencija. 

Djeca najbolje razvijaju svoje kompetencije kroz aktivnost. Pružanje mogućnosti djeci da budu aktivni učesnici svog razvoja dovodi do razvoja kompetencija, koje onda omogućuju složenije oblike participacije i dovode do razvoja, novih, složenijih kompetencija. Na taj način participacija nije samo sredstvo putem kojeg se dijete uključuje u proces donošenja odluka, već je i način da se razvije autonomija, nezavisnost i nove socijalne kompetencije. Zbog toga je važno da se djeci od najranijih dana daje mogućnost da prave izbor i donose odluke.

Kako poticati participaciju djece?

Bitno je da krenemo od nekoliko činjenica o dječijem razvoju:

– djeca su u prirodi radoznala i žele da istražuju svijet oko sebe – potrebno je naći metode kako potaći taj svijet.

– djeci treba poticajno okruženje u kojem će moći da ostvaruju svoje potencijale – djeca su često samo i isključivo zbog porodičnih i društvenih negativnih utjecaja nespremna da djeluju na ovom nivou. Njihovi potencijale se guše, djeca gube samopouzdanje i stvara se začarani krug iz kojeg ne znaju kako izaći.

– djetetu je bitna vršnjačka podrška, naročito u ranoj i kasnijoj adolescenciji, kada vršnjaci postaju osnovna i glavna referentna grupa – postoje različiti modeli pod kojima djeca zajednički mogu da djeluju i time budu jedni drugima podrška.

U radu sa djecom je bitno da profesionalci budu fleksibilni, inovativni i kreativni, te da pronađu način da motiviraju djecu, kao i metode koje će koristiti kako bi djeca učestvovala. Za početak, npr. Djeca koja ne žele da govore pred grupom, mogu da budu oni koji će da pišu na određene teme ili da crtaju, fotografišu i tako izraze svoje stavove i promišljanja. Bitno je osigurati da se glas djece čuje, da li kroz pismenu ili usmenu formu, na kraju nije bitno, sve dok djeca imaju priliku za to.

Uvijek je bitno da se čuje promišljanje više različite djece sa kojom se radi. Često pomislimo da mi znamo unaprijed šta djeca misle i šta će reći – često smo mi odrasli zarobljeni u vlastite okvire iz kojih teško izlazimo, te samim tim djecu smještamo i zarobljavamo u iste. Nerijetko će djeca reći stvari koje nama odraslima ni ne bi pale napamet, prepoznati probleme koje mi ne vidimo iz „odrasle“ perspektive, predložiti aktivnosti koje mi ne vidimo kao ideju u svojim promišljanjima, kao i rješenja. Zbog svega ovoga, bitno je razgovarati sa djecom, stvarati sigurno okruženje u kojem će djeca razviti povjerenje i samopouzdanje da kažu svoja promišljanja. Ovo znači stvaranje „plodnog tla“ u kojem se dijete osjeća prihvaćeno sa svojim različitostima, uvaženo u svojim promišljanjima i podržano u svojim idejama.

Komentar

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.